Lužnice

Pramení na Rakouské straně Novohradských hor ve výši 990 m. n. m., odkud zprvu teče k severu do Čech, ale po několika kilometrech se vrací zpět do Rakouska. Pod názvem Leissnitzbach teče v zákrutech Vitorazskem, aby již jako tok sjízdný pro sportovní lodě vtekla u Krabonoše opět na naše území. Lužnice je v převážné části svého toku typicky nížinná řeka s malým spádem a mírným stejnoměrným proudem. Ve svém horním toku meandruje písčitým korytem plným zákrut a slepých ramen, často zarostlým řečištěm s podemletými břehy a padlými stromy, které zpomalují plavbu. Je to řeka, kde si můžete zvolit, kudy plout, zda korytem Staré řeky nebo zkusit Novou řeku a dál pokračovat po Nežárce do Lužnice ve Veselí nad Lužnicí. Lužnice je ideální řeka na rodinnou dovolenou; důležité je, aby v části pod Táborem byl dostatek vody. O tábořiště a hospůdky zde není nouze, jezy lze často sjet šlajsnou.

 Lokalita  říční kilometr  obtížnost
 Nová Ves - Tábor  146,9 - 38,6  ZWC
 Tábor - Dobronice     38,6 - 21,9  WWI
 Dobronice - ústí     21,9 -   0,0  ZWB

 

 Obvyklý začátek plavby  ř.km 125,1  Suchdol nad Lučnicí
 Obvyklý konec plavby  ř.km 10,5  Bechyně

 

Nebezpečné jezy :

  • ř.km 116,8 - jez Pilař, přenášejte vlevo
  • ř.km  74,8 - jez Dráchov, přenášejte vpravo
  • ř.km  67,1 - jez Čejnov, přenášejte vlevo
Mosty :
  • V Dráchově je zajímavý železný most na cestě z E55 do oblasti Blat.
  • V Soběslavi (pod jezem Steiniger) je silniční most (zv.Bechyňský, z roku 1935, generální oprava 2008) na silnici Soběslav-Bechyně, vede do oblasti Soběslavských Blat, např. přes obce Vesce, Vlastiboř.
  • Po proudu, pod Soběslaví (poblíž Špačkova mlýna) je přes Lužnice lanový most-lávka pro pěší (od.r.1971).
  • za Soběslaví, na silnici z obce Klenovice (na E55) směrem na Rybova Lhota, Želeč je přes Lužnici železobetonový most (z r.1987, délka 100m, nosnost 140 tun), který nahradil kovový most Ovčín (z roku 1908, 57m dl, 4,5m úzký)
  • u obce Skalice (u chatové oblasti u jezer bývalé pískovny) je betonová lávka pro pěší a cyklotrasu.
  • v Plané nad Lužnicí silniční most od E55 na silnici směr Malšice, Bechyně nebo vlevo směr Želeč, Hlavatce.
  • V Táboře je železniční most (celokovový) budovaný v letech 1901-1902 při stavbě první elektrifikované trati ve střední Evropě mezi Táborem a Bechyní. Dílo inženýra Františka Křižíka bylo dáno do provozu v létě 1903.
  • V Táboře je od roku 1935 přes Lužnici obloukový železobetonový Švehlův most na silnici Tábor-Bechyně.
  • Níže po proudu u chatové oblasti „Riviera“ a lesní restaurace „Harachovka“ - oblouková Harrachova lávka z roku 1941 (tu původní z roku 1929 strhla 16.3.1940 velká voda a kry) – součást turistické cesty (původně „Harrachovy stezky“ budované od roku 1895) do Příběnic po levém břehu Lužnice.
  • Nedaleko obce Stádlec byl na Lužnici znovu složen a 25.5.1975 otevřen jedinečný řetězový Stádlecký most, který se až do stavby Orlické přehrady a nového mostu (Podolský) tyčil nad Vltavou.
  • U Bechyně Lužnici překlenuje unikátní obloukový most železobetonový most s kolejemi a vozovkou, známý pod poetickým názvem „Bechyňská duha“, který byl slavnostně otevřen 28. října 1928 k 10. výročí samostatnosti republiky.
  • v Kolodějích nad Lužnicí silniční most na silnici Týn nad Vltavou-Chrášťany.
  • V Dobronicích je funkční přívoz.

Více informací : Wikipedie